22 de masuri prioritare pentru imbunatatirea mobilitatii in Municipiul Oradea

Duminica 28 August 2016

22 de masuri prioritare pentru imbunatatirea mobilitatii in Municipiul Oradea
Atragerea de fonduri europene ramâne o prioritate a actualei administratii, in vederea realizarii proiectelor de dezvoltare a orasului, a afirmat viceprimarul Mircea Malan in deschiderea conferintei de presa de azi, 18 august,  in care a prezentat Planul de Mobilitate Urbana Durabila a Municipiului Oradea.

Planul de Mobilitate Urbana Durabila Oradea (PMUD) este un document de planificare strategica in mobilitate urbana care reprezinta si conditia de baza pentru finantarea prin fonduri europene a investitiilor legate de transportul public urban si de infrastructura aferenta prin Programul Operational Regional 2014-2020. „Conditia de baza pentru obtinerea finantarii prin fonduri europene a investitiilor legate de transportul public urban si infrastructura aferenta o constituie fundamentarea acestora in cadrul unor Planuri de Mobilitate Urbana Durabila, dezvoltate la nivelul municipiilor resedinta de judet, inclusiv a zonelor functionale urbane", a mentionat viceprimarul Malan.

Planul de mobilitate urbana a fost realizat de catre INCERTRANS (S.C. Institutul de Cercetari in Transporturi S.A., prestatorul care a fost selectat sa presteze serviciile de actualizare a Planului de Mobilitate Urbana Durabila), in colaborare cu Grupul de Coordonare (echipa tehnica compusa din reprezentanti ai Primariei Municipiului Oradea, Zona Metropolitana Oradea, A.D.I. Transregio si S.C. Oradea Transport Local S.A.). Propunerile din cadrul acestui document vor fi supuse dezbaterii publice in luna septembrie, forma sa finala urmând sa fie aprobata de catre Consiliul Local.

PMUD contine 22 de masuri care acopera toate modurile de transport si care sunt considerate prioritare pentru imbunatatirea mobilitatii in Municipiul Oradea. Valoarea totala a acestor proiecte se ridica la 87,2 milioane euro, realizabile in doua etape: prima etapa este 2016-2020, cu suma de 50,8 milioane euro, respectiv perioada 2020-2030, pâna când se intinde aplicabilitatea acestui plan, a explicat viceprimarul.

Directiile prioritare ale PMUD sunt:

-  Interventii majore asupra infrastructurii de circulatii

- Transportul public

- Mijloace alternative de mobilitate

- Managementul traficului

- Zone cu nivel ridicat de complexitate

- Structura intermodala

 

Interventii majore asupra infrastructurii de circulatie

Interventiile majore asupra infrastructurii de circulatie prevad 6 obiective majore :

1 ) Reabilitarea infrastructurii rutiere - Calea Bihorului, al. Gojdu, str. Spiru Haret, str. Teatrului, str. Patriotilor, str. Postavarului, str. Moscovei, str. G. Cosbuc, str. G. Baritiu, str. Aurel Lazar, Parcul Traian, str. Ep. Mihai Pavel, str. Jean Calvin, str. Arany Ianos, str. IL Caragiale, str. Mihai Eminescu, str. Franz Schubert, str. Snagovului, str. Dunarea, str. Samuil Micu Klein, str. Octavian Goga, str. Vladeasa, str. Gen. T. Mosoiu.

2) Reconstructie si modernizare elemente infrastructura rutiera in vederea introducerii sistemului de transport public pe strazile  Episcop Ioan Alexi,  Card. Alex. Todea,  Cucului, Gh. Pitut, Ioan Pop Reteganul, Macului, Caisilor, Ciresilor, Colinelor, Dâmbului, Dimitrie Anghel, Piersicilor, Raspântiilor, Renasterii, Soarelui, Strugurilor, Viilor, Arinului, Cantonului, Gh. Doja, Livezilor, Piatra Craiului, Plaiului, Rozelor, Sofiei.

"Ne propunem sa reabilitam 21 de strazi in zona centrala, iar pâna in 2020 sa modernizam alte 25 de strazi in zona de deal. Odata cu modernizarea zonei de deal vom extinde reteaua de transport public si in aceea zona", a mentionat Mircea Malan.

3) Planul de Mobilitatea Urbana Oradea prevede si constructia de pasaje subterane si supraterane precum si constructia de 2 poduri noi: un pod peste Peta ?n zona str. Feldioarei - cartierul Ceyrat, respectiv pod peste Crisul Repede ?ntre str. Plevnei si str. Szigligeti Ede.

4) Construirea unui drum de legatura intre Calea Bihorului si DN 19.

5) Imbunatatiri ale infrastructurii rutiere si pentru tramvai ale orasului - reabilitare pod peste Peta in zona str. Universitatii si str. Armata Româna, respectiv - pod Dacia (intre bd. Gh. Magheru si str. Cele Trei Crisuri).

6) Totodata, de o importanta majora este si construirea de noi artere de circulatie care sa lege Oradea cu localitati din zona metropolitana:

- Oradea - Baile Felix,

- Oradea (cart. Podgoria) - Fughiu,

 - Oradea (str. Izvorului) - Paleu.

Transportul public

In ceea ce priveste infrastructura de tramvaie, PMUD prevede si constructia celor aproape 4 km de linii de tramvai de la Calea Aradului - Universitate - depou OTL, precum si constructia unei remize de tramvaie pe Calea Borsului, astfel incât o parte dintre tramvaie sa ramâna peste noapte in acea remiza.

Administratia locala intentioneaza sa reabiliteze calea de rulare a tramvaiului (concomitent cu inierbarea terasamentului) pe sectorul Piata Independentei - str. Gh. Costaforu - str. Muntele Gaina, precum si realizarea unor benzi dedicate in exclusivitate transportului in comun pe bdul Decebal si str. Republicii.

Tot in cadrul acestui plan este introdusa si realizarea celui de-al treilea triunghi pentru deservirea liniei 2 (intersectia Emanuel), astfel incât tramvaiul 2 sa poate circula si spre directia Rogerius de la punctul  de intersectie B-dul Decebal - Primariei - Calea Aradului.

Mijloace alternative de mobilitate

"Primaria Oradea a prevazut in PMUOD si proiecte pentru mijloace alternative de mobilitate urbana, precum definitivarea unei retele de piste pentru biciclete, construirea de parcari pentru biciclete la Universitate, Autogara Nufarul, Gradina Zoologica, Parcul 1 Decembrie, Parcul I.C. Bratianu, Magazinul Crisul, Gara CFR, respectiv crearea de puncte pentru inchirierea bicicletelor in Campusul Universitar, Parcul Mihai Viteazul, Parcul Piata 22 Decembrie, Autogara Nufarul, Podul Carol I, capat tramvai Rogerius - astfel incât reteaua de transport cu biciclete sa fie una utila", a declarat viceprimarul Mircea Malan.

Managementul traficului

Legat de managementul traficului, viceprimarul a spus ca obiectivele acestui segment prevad elaborarea unei serii de proiecte pentru cresterea capacitatii retelei majore de strazi: largirea str. Sucevei la 25 m si largirea str. Avram Iancu de la Piata Unirii pâna la ISU Bihor, dezvoltarea unui centru utilat cu un sistem de management al traficului - toate acestea pentru cresterea spatiilor pietonale si incurajarea mijloacelor alternative de circulatie, incurajarea transportului public si a transportului ecologic in Oradea.

In ceea ce priveste zonele cu nivel ridicat de complexitate, se are in vedere constructia de pasaje supraterane si subterane pentru fluidizarea traficului - pasaj subteran Piata E. Gojdu, iar structura intermodala se va realiza prin construirea unui terminal intermodal in zona Garii Centrale care se refera la transportul de pasageri - va fi o legatura care va asigura transportul feroviar, transportul judetean si transportul public local.

Plan in dezbatere

"Fiecare dintre masurile prioritare propuse in cadrul Planului de Mobilitate Urbana Durabila se va traduce in pregatirea si depunerea mai multor proiecte, a caror finantare va fi asigurata prin Programul Operational Regional 2014-2020, Programul Operational Infrastructura Majora 2014-2020, alte surse de finantare nerambursabila sau prin bugetul propriu al Municipiului Oradea. Planul de Mobilitate Urbana poate fi consultat, asteptam sugestii si propuneri de la cetateni, urmând ca dupa dezbaterea lui acest plan sa fie introdus pe masa Consiliului Local", a mai spus viceprimarul, care a mentionat ca planul a fost postat atât pe site-ul PMO (la pagina Politici si strategii), cât si cel al pe ZMO si al ADI Transregio.

"Toate proiectele propuse sunt prioritare. Au existat 74 de masuri propuse, din care am ajuns la cele 22, toate prioritare si cu legatura intre ele. Scopul implementarii acestor proiecte este cresterea mobilitatii si asigurarea unei accesibilitati cât mai mari pentru oradeni si pentru cei care ne viziteaza orasul", a spus in incheiere viceprimarul Mircea Malan.

 

 


Sursa: Primaria Oradea    Citeste mai departe »

Comentarii: