Directia Economica si-a prezentat raportul de activitate pe anul 2018

Marti, 22 Ianuarie 2019

Directia Economica si-a prezentat raportul de activitate pe  anul 2018
Directorul executiv al Directiei Economice din Primaria Oradea, Eduard Florea, impreuna cu directorii adjuncti Simona Vlad si Sorin Iacob au sustinut azi, 21 ianuarie 2019, o conferinta de presa privind bilantul de activitate al Directiei Economice pe anul 2018, dar si detalii importante privind obiectivele pentru acest an.In deschiderea conferintei de presa, directorul executiv al Directiei Economice din Primaria Oradea, Eduard Florea a facut o scurta prezentare a anului ce tocmai a trecut:„Dupa cum va aduceti aminte, la finalul anului 2017, acea Ordonanta 79 deja celebra, a adus o serie de efecte nedorite bugetelor locale prin decizia de transfer a contributiilor de la angajator la angajat, combinate cu reducerea impozitului pe venit. Una dintre masurile pe care a trebuit sa o luam pentru a compensa pierderile a fost cea de majorare a impozitelor si taxelor pe proprietate. A fost o majorare cu 20%, cea mai mare din cel putin ultimii zece ani, o masura dura, dar care a reusit sa pastreze pe linia de plutire bugetul local, cu toate ca anul 2018 a insemnat primul an in care veniturile proprii au scazut fata de anul anterior. Sunt 7 milioane de lei mai putini incasati din venituri proprii, fata de anul trecut, o situatie anormala tinând cont de toata seria de ani care am putea s-o privim de dupa revolutie probabil, de când am avea niste date comparative".Incepând cu 1 ianuarie 2018, institutia Politia Locala a fost inglobata in cadrul Primariei sub forma unei directii, activitatile economice, bugetare, contabile ale acesteia fiind preluate de Directia Economica. Tot in prima parte a anului 2018 s-a luat decizia de a infiinta institutia Muzeul Orasului Oradea Complex Cultural, ceea ce a presupus eliminarea acesteia din bugetul local si crearea unui buget de sine statator.Eliminarea taxei de mediu pentru achizitia de autoturisme si-a facut simtit efectul prin cresterea numarului tranzactiilor cu masini.De asemenea, s-a semnat al doilea contract de finantare rambursabila cu BEI, in suma de 14 milioane euro (parte din finantarea de 35 milioane euro), intrând in faza de aprobare a comisiei de autorizare in privinta tragerilor.Tot in cursul anului 2018, au fost initiate doua proiecte pe zona fiscala: regulamentul privind masurile fiscale pentru alinierea cladirilor si regulamentul pentru sustinerea constructiei de locuinte: primul a fost deja aprobat in Consiliul Local, iar cel din urma va intra spre aprobare in Consiliul Local anul acesta.  Un alt program care va incepe in 2019 este cel de sprijinire a IT-ului oradean. Pachetul de masuri propus in acest  program cuprinde constituirea unui fond de investitii pentru sustinerea start-up-urilor oradene din domeniul IT, reducerea impozitului pe proprietate pentru spatiile utilizate de companii din domeniul IT, sustinerea financiara a studentilor inscrisi la universitatile din Oradea, specializari axate pe un curriculum din domeniul IT (suportarea din bugetul local a cheltuielilor de cazare si masa) si incurajarea elevilor de la liceele oradene sa se inscrie la facultatile cu specializarea din domeniul IT din cadrul universitatilor din Oradea (burse scolare pentru elevi din clasa XI si XII).O alta provocare din anul 2018 a fost procesul de bugetare participativa. In aceasta a doua etapa au fost depuse 91 de proiecte, din care au fost validate 52, care au primit aproximativ 14.000 de voturi online. Vor urma 10 intâlniri publice la nivel de cartiere unde cetatenii vor putea vota proiectele propuse.„Ca si executie bugetara este un an bun pentru accesarea de fonduri europene. In ceea ce priveste cifra pe care municipiul a atras-o ca si bani nerambursabili, 2018 este al doilea an dupa cel de exceptie din anul 2015: sunt 90 milioane de lei, aproximativ 20 milioane de euro, sume care au intrat in bugetul municipalitatii ca si rambursari aferente proiectelor europene. Este adevarat ca mare parte din cheltuieli au vizat avansuri acordate antreprenorilor sau restituirea unor sume pentru proiectele pe care municipalitatea le-a derulat inainte de semnarea contractelor de finantare, cum este Podul Centenarului sau reabilitarea si modernizarea strazii Alecsandri", a spus directorul Eduard Florea.Oradea ramâne un oras de incredere pentru investitori, acest lucru fiind confirmat de agentia de evaluare financiarã Fitch, care a mentinut ratingul municipiului la "BBB minus", cu perspectivã stabilã.Pe zona fiscala avem un nivel ridicat al incasarii impozitelor si taxelor locale, procentul de incasare fiind 93% din sumele aferente strict anului 2018, iar raportat la total sume de incasat 79%, reprezentând cel cel mai bun grad de incasare din ultimii 5 ani.In continuare directorul adjunct Simona Vlad a prezentat sinteza executiei bugetare, bugetul local pe 2018 care a fost de 628.328.800, din care executat 559.082.371 lei, gradul de realizare a veniturilor in 2018 fiind 88,98%.In anul 2018 cheltuielile operationale au scazut considerabil pe fondul asigurarii finantarii cheltuielilor de personal a unitatilor de invatamânt preuniversitar de stat prin Ministerul Educatiei Nationale si rambursarii in anul 2017 a unor rate de credit in avans.Cresterea salariului minim brut pe economie, modificarea Legii salarizarii personalului platit din fonduri publice nr.153/2017, au condus la cresterea cheltuielilor  de personal, la cresterea cu serviciile de paza, a serviciilor de salubritate, etc.Excedentul anului curent se compune din 76,87 milioane lei din care 1,8 milioane lei excedentul bugetar rezultat la incheierea exercitiilor bugetare anterioare anului bugetar 2018, iar 64 milioane lei sunt rezultatul rambursarilor finantarilor UE  pentru sumele avansate din bugetul local pentru plata investitiilor cu finantare UE.Valoarea totala a executiei bugetare aferente investitiilor s-a mentinut aproximativ la nivelul anului anterior, remarcându-se o usoara crestere de 1%. Sursa de finantare a investitiilor in anul 2018 a fost realizata din bugetul local, 44%, fonduri nerambursabile, 42%, bugetul de stat 13% si credite bancare 1%.In anul 2018 ponderea cea mai mare din valoarea cheltuielilor cu investitiile  revine capitolului „Transport'', care vizeaza dezvoltarea si prioritizarea transportului de calatori, precum si modernizarea parcului de tramvaie  din Municipiul Oradea.  De asemenea, o pondere mare in totalul investitiilor este detinuta de categoria „Strazi'', cele mai importante fiind amenajarea strazii Vasile Alecsandri, Podul Centenarului, reabilitarea, modernizarea si refacerea scuarurilor in Piata Ferdinand, pietonalizarea strazii Aurel Lazar, cresterea mobilitatii pietonale si ciclistice pe malul stâng al Crisului Repede, pietonalizarea zonei Libertatii, modernizarea zonei Cicero.In ceea ce priveste datoria publica, conducerea Directiei Economice a aratat ca gradul de indatorare inregistrat in anul 2018 al municipiului a fost sub limita de 30% din veniturile proprii, respectiv 10,14%, acesta fiind cel mai mic nivel al datoriei publice din ultimii 10 ani. Astfel in anul 2018 s-a aprobat contractarea unui credit de 100 mil lei, linie de finantare  pentru asigurarea sumelor necesare achitarii unui numar de 17 proiecte  cu finantare UE, precum si contractarea de catre ADP a  unui credit de 40,50 milioane lei pentru realizarea de parcari pe strada Brasovului si in zona strazilor Academiei-G.Baritiu.Evolutia masei impozabileDirectorul adjunct Sorin Iacob a prezentat modul in care au fost administrate in anul 2018 creantele fiscale atât in cazul persoanelor fizice, cât si in cazul persoanelor juridice, care au fost facilitatile fiscale acordate investitorilor, situatia restantierilor.Sorin Iocob a precizat: „Din punct de vedere a administrarii impozitelor si taxelor locale anul 2018 a fost un an bun, dar sigur se poate si mai bine, atât din punct de vedere al relatiei cu contribuabilul, a reducerii timpilor de lucru, al realizarii lucrarilor, cât si din punct de vedere al rezultatelor efective ale activitatii de incasare si de gestionare a impozitelor si taxelor locale."In ceea ce priveste administratia creantelor fiscale in anul 2018 nu este o crestere spectaculoasa in cazul persoanelor fizice si juridice, in schimb se poate observa o evolutie a masei impozabile in cazul mijloacelor de transport si in cazul terenurilor. In cazul cladirilor aceasta se mentine similar celei din anul 2017, o crestere substantiala existând in cazul mijloacelor de transport, generata de eliminarea taxei de mediu. In ceea ce priveste evolutia terenurilor, se observa o crestere a suprafetelor din categoria agricol in detrimentul suprafetelor declarate curti-constructii.O alta activitate importanta in anul 2018 a fost cea de supraimpozitare a terenurilor si a cladirilor cu fatada neintretinuta, a cladirilor neracordate la reteaua de canalizare, terenurile neingrijite si terenurile construibile, in acest sens existând 269 de Hotarâri de Consiliu de majorare a impozitelor, 50 fiind suspendate pe motiv de plata a taxei, obtinerea autorizatiei si inceperea lucrarilor.In ceea ce priveste modul de incasare a impozitelor si taxelor in anul 2018 se poate observa o crestere bine venita a incasarilor on-line.Se poate observa, de asemenea, o usoara scadere a restantierilor, cu 2,7% la persoane fizice si cu 6% la persoanele juridice.S-au acordat facilitati fiscale pentru investitori, in vederea investitiilor majore si a celor realizate in parcul industrial.Obiective pentru anul 2019In finalul conferintei de presa, directorul executiv al Directiei Economice din Primaria Oradea, Eduard Florea a prezentat principalele obiective pentru anul 2019: - Imbunatatirea tehnologiei in relatia cu cetatenii si dezvoltarea de facilitati pentru zona online:  incurajarea platii online a impozitelor locale (bonificatie de 3% in plus + intrare la Aquapark) extinderea sistemului de transmitere a SMS-urilor catre cetateni (pt.eliberarea unor documente sau pt.anumite somatii) implementarea contului online al contribuabililor implementarea QR code si cod de bare liniar pe toate documentele care contin informatii de plata implementarea unui terminal de plati easy/self-pay (ATM) incepând cu 1 februarie 2019- Actiuni concentrate in cazul societatilor aflate in insolventa si care detin     bunuri imobile- Semnarea contractului de credit pentru cofinantarea proiectelor UE- Semnarea noilor contracte de delegare a serviciilor publice de transport  si de administrare a domeniului public- Asistenta pentru  ADP la contractarea creditului pentru parcari- Implementarea Programului „Realizeaza-te in Oradea!"„Ce-mi doresc eu este un pic mai multa predictibilitate, cel putin pe zona fiscala si bugetara. Urmeaza o perioada destul de importanta cu implementare de proiecte europene si este important ca sumele pe care mizam in derularea bugetara a anului sa fie bine fundamentate", a subliniat directorul Eduard Florea. 


Sursa: Primaria Oradea    Citeste mai departe »

Comentarii: